Till jordens mitt

Efter stadsrundturen sätter vi oss i bussen och åker till Museo De Sitio Intiñan där ekvatorn är uppritad.


Äntligen har jag fått ta ett litet hopp på ekvatorn och stå med en fot på var sida.


Experiment i handfat. Mitt på ekvatorn rinner vattnet rakt ner utan att bilda någon virvel.


Och en bit söder om ekvatorn snurrar vattnet precis som hemma – fast åt andra hållet.


00 00' 00"-skylten.


Tydligen ska det vara svårt att balansera ett rått ägg på ett spikhuvud mitt på ekvatorn. Jag tycker att det verkar svårt vad heller som, men fantastiskt nog så lyckas jag.


Även maken och vår guide lyckas – diplom utfärdas ;)


En golden grosbeak passar på att nypa åt sig några majskorn.


Kaktusfikon. Tänk om man kunde ha en sådan hemma i trädgården och få mogen frukt.

1 kommentar: